In sommige gevallen kan het zijn dat je een hostingpakket bij ons hebt, maar dat de website elders staat gehost (bijvoorbeeld bij WIX, Weebly of een andere hostingpartij). Als je wel gebruik wilt blijven maken van onze mailserver van je domein, dan zal je een aantal instellingen van je DNS en hosting pakket moeten aanpassen.
Volg het stappenplan hieronder om gebruik te blijven maken van je e-mail in dit geval.
Stap 1: De DNS beheren in Mijn Cloud86
Start met inloggen op Mijn Cloud86. Daar klik je in het linkermenu op ‘Domeinnamen’ en vervolgens op ‘DNS beheren’. Vervolgens klik je rechts van de desbetreffende domeinnaam op het icoontje om de DNS zone te bewerken. Hier zie je een overzicht van alle DNS records van je domein.
Stap 2: DNS records aanpassen
In het overzicht van de DNS records van jouw domein, verwijder je eerst het record met de naam mail en het type CNAME.
Daarna kies je voor ‘Record toevoegen’.
De naam wordt mail het type wordt een A record. De waarde is het IP adres van de Plesk server waar jouw domein op staat en dan klik je op ‘Record toevoegen’.
Als laatste pas je het MX record aan, waarbij je de RDATA (waarde) verandert in ‘mail.jouwdomein.nl'.
Zodra je deze 3 aanpassingen hebt gedaan, kies je onderaan voor ‘Wijzigingen opslaan’
Stap 3: Mail instellingen
Als laatste hebben we een nieuwe waarde nodig voor onze inkomende en uitgaande server, omdat de domeinnaam zelf naar een ander IP adres verwijst. Ga hiervoor naar Plesk en de URL die je daar ziet is de servernaam.
Zie onderstaande als voorbeeld:
Je kan in dit voorbeeld jouw e-mail nu ophalen met als inkomende en uitgaande server: shared48.cloud86-host.nl.
IMAP (inkomende server)
Server: jouwservernaam.nl (Deze kan je vinden in Plesk!)
SSL poort: 993
Non-SSL poort: 143
SMTP (uitgaande server)
Server: jouwservernaam.nl (Deze kan je vinden in Plesk!)
SSL poort: 465
TLS poort: 587
Non-SSL poort: 25
POP3 (inkomende server)
Server: jouwservernaam.nl (Deze kan je vinden in Plesk!)
SSL poort: 995
Non-SSL poort: 110