Hoe vraag ik de gratis verhuisservice aan?

De verhuisservice maakt het overstappen van hostingprovider een stuk eenvoudiger, zeker wanneer je niet voldoende technische kennis hebt om dit zelf te doen.

Om deze zorgen omtrent de verhuizing uit handen te nemen bieden we bij alle webhostingpakketten, met uitzondering van het Webhosting Start pakket, een gratis verhuisservice. Dat houdt in dat wij de volgende zaken voor je kunnen verhuizen vanaf een andere hostingpovider naar ons:

  • Website
  • Database(s)
  • E-mailadressen en e-mail
  • Domeinnaam

Na de verhuizing controleren wij eerst of je website nog steeds goed werkt. Pas als dit het geval is, verhuizen we ook daadwerkelijk de domeinnaam. Tot die tijd blijft zowel je website als je e-mail bij je huidige hostingprovider werken. Op die manier kunnen de downtime van je website tot een minimum beperken en zijn er meerdere momenten tijdens het proces waarop de verhuizing geannuleerd kan worden, als bijvoorbeeld achteraf blijkt dat bepaalde onderdelen binnen je website niet (meer) goed werken.

Hoe gaan de verhuizing in zijn werk?

Het aanvragen van de verhuisservice kan in een paar korte stappen:

  1. Start met het bestellen van je webhostingpakket in de bestelwizard. Alle hostingpakketten behalve Webhosting Start komen in aanmerking voor de gratis verhuisservice.
  2. In stap 2 geef je op welk domein je wilt gebruiken. Kies hier voor optie 3: "Ik wil nu alleen een hostingpakket en verhuis mijn domein later". Wij verhuizen het domein pas als allerlaatste stap, als we zeker weten dat je website goed bij ons werkt.
  3. Mail ons na het afronden van de bestelling de volgende gegevens:
    • Inloggegevens van het control panel bij je huidige hostingprovider, zoals toegang tot Plesk, DirectAdmin of cPanel. We hebben toegang tot je bestanden, databases en e-mail nodig om deze over te kunnen zetten.
    • Autorisatiecode/EPP key van je domein.
  4. Wij laten je vervolgens per e-mail weten wanneer we je website en e-mail kunnen verhuizen.
  5. Wanneer alles over is en er geen gebruik meer wordt gemaakt van je huidige hostingprovider, kun je daar je abonnement opzeggen.

Welke garanties kan ik van jullie verwachten?

  • Na het ontvangen van de inloggegevens en toegang tot de website bij je huidige hostingprovider, controleren wij eerst of we de website ook daadwerkelijk kunnen verhuizen. Lukt dit om welke reden dan ook niet, bijvoorbeeld ongeschikt voor onze hosting, communiceren we dit vooraf met je en overleggen we de opties.
  • Nadat we de website hebben verhuist, controleren we of de website nog goed werkt. We hebben geen inhoudelijke kennis van alle functionaliteit van je website, maar we kunnen over het algemeen goed beoordelen of alle (basis)functionaliteit nog steeds werkt.
  • We beperken de downtime tot vrijwel nihil door het domein pas als allerlaatste stap te verhuizen. Tot die tijd blijft je website in volle glorie online bij je huidige hostingprovider.
  • Wij accepteren geen aansprakelijkheid voor het mislukken van een verhuizing. Wanneer onverhoopt iets mis is gegaan of je bent niet tevreden, kunnen wij de nameservers van je domein terugzetten naar die van je vorige hostingprovider. Zolang alles daar nog beschikbaar is, is het slechts een kwestie van een uur om je website en e-mail weer via je vorige hostingprovider te laten werken alsof er niets is veranderd.

Wat kan ik zelf doen om de verhuizing soepel te laten verlopen?

De belangrijkste tip! Zorg dat je website up-to-date is. Wij komen regelmatig websites tegen die nog zeer verouderde versies van WordPress of Joomla gebruiken, of plugins die sterk zijn verouderd. Het gevolg is dat je website gevoelig is voor hacks en aanvallen van buitenaf, maar tegelijkertijd dat de kans bestaat dat je website niet (meer) geschikt is voor nieuwe versies van bijvoorbeeld PHP.

Wanneer je website en eventuele plugins goed zijn bijgewerkt, is de kans op het mislukken van een verhuizing zeer gering. 

Troubleshooting

Mijn wachtwoord voor de e-mail klopt niet meer
Wij resetten het wachtwoord van je e-mailadres om je e-mail te kunnen verhuizen. Lees hier hoe je je eigen wachtwoord kunt terugzetten.

Kan ik tijdelijk bij mijn e-mail?
Al onze webhostingpakketten hebben de beschikking over webmail waar je je e-mail ook kunt bekijken. Ga naar webmail.jouwdomeinnaam.nl en log in met de e-mailaccount gegevens die je van ons hebt ontvangen.

Mijn website werkt nog niet helemaal goed
Log in op de backend van je website (bijvoorbeeld WordPress Dashboard) en leeg de cache van je website via de caching-plugin die je gebruikt. Dit verhelpt over het algemeen de meeste problemen. Heb je nog steeds problemen? Neem dan contact met ons op en we gaan er direct naar kijken!